Ayyaş Tefrikası

Pişman olan bütün akşamcıları sabahları derin bir utanç sarar. Çünkü geceden kalmışlardır. Akıllarına ilk önce dün yaşadıkları değil bir an önce içilmesi amentü duası gibi olan Alka-seltzer ayıltıcıları gelir. Akşamüstü çökmeye başlayınca önce biraz kendilerine gelirler. Devamında birer sigara yakıp gecenin çetelesini konuşmaya başlarlar. Yeni ahlar ve keşkeler için en güçlü bahaneler türetilir ve kahveciden demli çaylar sipariş edilir. Güneş asfalyalarını indirdiği vakit yeniden yollara düşülür.

İlk yol güzergahı olarak “son çare tekel” bayisi ziyaret edilir. Yollukları ve soğukları alırlar. İlk güzergah ıssız kuytu köşeler yahut bir tepe zirvesinde şehirle yapılacak olan büyük halk konuşması olur. Sonrasında ki adres “Piizler Meyhanesi” olacak bir 70’lik devirdikten sonra yol Brodway Gazionosuna yahut Maksim Gazinosunda gecenin fenerini yakmaya götürür. O pis ve herkesin lanet ettiği yerlerde rengarenk ışıklar, hikayesini bilmediğimiz dolgun sarışın kadınlar, uzun beyaz bacaklı konsomatrisler, anason ve sigara kokusuna karışmış halde dolaşan yoğun parfüm kokusu, iki nefes çekilmiş söndürülmemiş kırmızı ruja boyanmış sigaralar, süs diye getirilen mezeler, erkeklerin hayvani açlıklarını bastıran acıyla dalga geçen kadınların kahkahaları duyulur.  

Tomris Uyar tabiriyle kusursuz yalan işlemek isteyenlerin harika pişmanlık öyküleri çıkardığı hayatlara şahitlik ederiz. Çünkü bu yaşamda önemli olan “gerçek” olan acıların resmini çizmek değil, kendine yalanlar söylemektir. Bu sebepten ötürüdür ki cigaralar, sigaralar üst üste yakılır. İçilen her şey var olan medeni cesareti kaybettirerek korkak kişiliklerin ortaya çıkmasıdır. Biralar biter, sigara söner ve hesap geldiğinde rezillik başlar. Sabah çorbacısına varıldığında hüzün boğar bu kişileri.

Ne o gazinoda çalışan emekçilerin, ne de akşam yollarına düşmüş bu kişilerin nelerle başa çıkmaya çalıştığını asla anlamayacağız. Kimlere yenildiklerini asla bilemeyeceğiz, kimlerin yanında olmak isterken kimleri tercih ettiğini tahmin bile edemeyeceğiz. Neden ya da ne için olduğunu bilmediğimiz sebeplerden ucuz ve beş dakikalık önyargılara sahip olacağız. O gazinoda çalışan kadınlara ‘orospu’ diyeceğiz, gazinoya giden adama ‘pezevenk, yavşak’ diyeceğiz.

Sonuçta bütün insanlığa ısrarla ve sürekli söylenen bir yalan var ‘insanlar iyi’. Yoruluyor insan iyiyle başlayan cümlelerden artık. Sonuna ünlem işareti konan cümleler yorucu oluyor. Ne garip her şey değil mi? Varlık ve yokluk arasındaki o ince çizgideyiz. Sürekli bir döngünün içindeyiz tıpkı bu akşamcılar gibi. Tıpkı herkesin görmekten korktuğu hayatlar gibi yorgun ruhlarımız var. Küçükken erkeksen amcana, dayına pipini aç göster, kız çocuklarına bacaklarını kapatarak oturmasını öğretirler. İlkokuldayken çoklu seçme sınavlarına sokarlar seni, iki tercih hakkın olduğu söylenir. Başarı ya da başarısızlık. Hep tercihler arasına sıkıştırırlar seni. Yuva kurarsın, boşanmanı beklerler. İş kurarsın batacağın zaman için iddiaya girerler. Başarılı olursun ‘tesadüf’ derler. Bu yüzden akrabanın görgüsüzü, zenginin vizyonsuzu, cahilin okumuşu, sevgilinin bencili, arkadaşın içten pazarlıklısı, dostun kolpacısı çekilmiyor, yeni tanışılan kişilerin samimiyetsizliği çekilmiyor. İnsanın böyle dünyada akşamcı olmaması için hiçbir sebep yok. Çünkü haykırsak paçamızdan kadın cinayetleri, çocuk tecavüzleri, üç kuruş paraya çalıştırılan insanların sessiz çığlıkları akıyor, uykularımızı kaçırıyor.

Sonuçta bu kadar anlaşılmazlık ve iletişimsizliğin yarattığı kelebek Antartika’da kanat çırpar Türkiye’de kaos yaratırdı. Ama bize kalan yalnızlık ve işte çokça anlaşılmazlık oldu. Oğuz Atay’a selam olsun, Yusuf Atılgan’ın Aylak Adamına bir ses olsun, Boris Vian ‘Mezarlarımıza Tükürsün’, John Fante ‘Toza Sorsun’, Gabriel Garcia Marquez ‘Yüzyıllık Yalnızlık’ desin, J. Salinger’in ‘ Çavdar Tarlasında Çocuklar’ olalım.

NOYANİST

Ayyaş Tefrikası” için bir yanıt

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s